Friday, April 15, 2011

Aik..Kapel ni Takleh Ke???

Assalamualaikum..
Hurmm kali ni aku nak cakap pasal COUPLE. He2. Mesti ada yang celik mata kalo cakap sal kapel2 ni. Ada jugak yang melenting tau. ^^. Sabar2. Jangan kita mudah nak melenting. Ada sebab kenapa couple ni diharamkan dalam Islam. Pernah dengar tak pasal firman Allah S.W.T yang bermaksudDan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

Haa. Dah baca dan fahaminya?? Sebenarnya couple2 ni adalah perkara maksiat yang membawa kita ke arah melakukan zina. Dalam firman Allah kat atas tu, jelas dan nyata bahawa Allah melarang kita MENDEKATI zina. ^^. Berzina adalah berdosa. MENDEKATI zina juga berdosa. Fahamkan?? Pernah juga pasangan2 kekasih ni merungut "alah, kitorang mana ada buat zina, kitorang minum2 je. Pegang2 tangan je..takkan tu pun salah..Ko ni tak spotim btol la." Ada juga yang beranggapan begini "hello! kitorang kapel ke ape ke..tu hak aku, ko jangan sibuk sal kitorang eh, aku ngn dia mana ada buat zina. Takkan la duduk dua2 cam ni pun tak bleh weii!"
Sebenarnya kapel2 ni banyak menjuruskan seseorang itu le arah maksiat. Kapel2 camnilah yang membawa kepada masalah lari dari rumah, pembuangan bayi, zina and so on. Janganlah kita pulak rasa terbeban ngn syariat Islam ni ek. Islam adalah agama yang sempurna dan sentiasa menyuruh penganutnya berbuat kebaikkan dan mencegah kemungkaran.

Jadi, kalo ada niat dalam hati tu nak kapel. Hurmm..better kita perbetulkan balik la niat tu. ^^. Andai betul kita cintai seseorang. Buatlah solat istikharah, berdoa pada Allah agar kita ada jodoh ngn si dia tu. Hurmm. InsyaAllah, andai ada jodoh, tak kemananya. Bayangkan la, waktu kapel dulu siap berjanji nak sehidup semati la, lautan api sanggup direnangi la and so on. Tapi andai tiada jodoh antara kita ngn si dia tu, tak ke melepas?? Yakinlah dengan janji2 Allah ye. Jadilah hamba yang taat pada perintahNya dan jangan kita ingkariNya. InsyaAllah, jodoh yang ditetapkan oleh Allah tu adalah yang terbaik buat kita. Sebab apa?? Sebab..ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI. Allah tahu apa yg telah berlaku dan akan berlaku. Jadi kita perlu yakin pada Dia.
InsyaAllah, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik and begitulah sebaliknya kan?? Haa, jadi...jangan timbul rasa menyesal dalam hati "alaaa, si N tu dah ada kapel.aku je yang takder orang nak."..Jangan ye. Berpeganglah dgn ape yg telah dinyatakan kat atas tadi. And perlu kita ingat..Toksah nak berdua-duaan antara laki and pompuan eh sebab dalam berdua tu ada yg ke-3. Huhu. Bila berdua, macam2 hal boleh jadi tau.Aku nak ingatkan juga, jangan la kita cuba2 nak percaya kata2 or janji2 manis tu semua. He2. Sejauh mana kita mengenal hati budi seseorang tu?? Kalo betul kita sayangkan seseorang, kita takkan sanggup nak kapel, sebab kita tak nak kita dan 'si dia' berdosa and kita tak sanggup bawa 'si dia' ke arah kemugkaran. Kalo dah sayang sangat and rasa diri tu tak boleh dikawal lagi dari duk ingat kan 'kekasih' tu..better kawin je la ek. Sebab kawin je yang boleh elakkan kita dari kemungkaran. Lepas kawin tu barulah best nak dating ke ape ke. He2.sebab semua dah halal. Hi3. *nakal naaa..

So renung2 kanlah ek. Hu3. Ape yang penting jangan kita DEKATI ZINA. ^^. Wassalam

5 comments:

  1. ada jodoh x kemana...
    rajin2 doa dan perbaiki diri..
    moga dalam masa yg sama orang itu juga memperbaiki dirinya..
    ameen~

    ReplyDelete
  2. @NurAmalyerpp..sebab tu takyah dok risau la lau takder makwe or pakwe..hehehe..insyaAllah..amin

    ReplyDelete
  3. cinta selepas kawin la yg paling indah.. :)

    ReplyDelete
  4. Salam alaik. Bagus dik Inani, peringatan utk diri kita dan yg lain jua.

    skrg ni ramai yang ambil mudah benda ni. Ramai yang menyangka couple islamic itu wujud. Couple itu blh. Setakat yg mampu kita beritahu kita beritahu (=

    ReplyDelete
  5. Hansyitake : yerr..cinta lepas kawin adalah yg paling indah..^^

    Izzati hashim : tq kak..yer..skang ni mmg ramai yg masih belum sedar. a2 tapi kita doakan moga2 Allah bagi hidayah kat diorang..dan moga2 kita terlindung dari maksiat..^^.insyaAllah..

    ReplyDelete

sila tiggalkan komen anda..
kesudian anda amat saya hargai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...