Sunday, November 20, 2011

Stop Menyumpah!!

Assalamualaikum..

"Erk..! Background lain pulak kali ni." He2. Well, itulah aku. Seorang yang sentiasa merasakan yang ada something tak kena je dengan hasil kerja sendiri. Haishh!! Susah tau camni.!!stop menyumpah!!

Ok, this time, aku nak postkan pasal sikap manusia yang suka menggunakan kata2 kesat bila marah atau tak berpuas hati dengan something. Aku just nak stress kan benda ni kat orang Melayu la terutamanya. Termasuklah aku sendiri. Orang lain yang bukan berbangsa Melayu dan bukan Islam tu, biaq pi la dorang. Bukan aku nak berat sebelah, tapi aku mestilah nak fokuskan benda ni kat bangsa aku sendiri yang menganut agama yg paling suci ni. Since bangsa Melayu terkenal dengan adab dan kesopanan yg tersendiri.

Jadi, kata2 "BODOH!", "BANGANG!", "GILA", "BANGSAT", "BENGONG", "BA**" and yang sama waktu dengannya tu dah menjadi kebiasaan dah bila diri dalam keadaan marah dan bengang. Sampaikan yg lagi teruk, siap menyumpah2 lagi. Haishh..ape nak jadi la ek? Bila marah je, automatically perkataan tu laju je terkeluar dari mulut tu. MasyaAllah.! Bukan ape, kata2 tu merupakan doa. Jadi, tak baiklah kita cakap kat someone tu benda2 macam ni.

Contohnya:
"Woi, bodoh, asal ko curik stokin aku? Asal la ko bengong sangat tahap ba*i sampaikan ko
takleh nak bezakan stokin bersih aku dengan stokin hapak ko?
Dasar gila miskin nak mampos! Ptuihh!!'

Haaa..Dasyat kan?? Kalo kita lah yg jadik mangsa cemuhan tu, mau panas telinga kembang lubang idung dibuatnya. Jadi, sama2 kita fikirkan. Kita tak suka orang cakap camtu kat kita. Jadi langkahnya, kita pun perlu jaga tutur kata kita dengan orang lain jugak. Walau marah macam mana sekalipun, istighfar! Itu yg islam ajar. Bukan saling menyumpah dan mencemuh. Kerana apa, disebabkan benda macam ni la, umat islam semakin berpecah dan bangsa melayu saling bergaduh. Sama2 kita fikirkan.

P/S: Masa kecik2 dulu, selalu gaduh dan saling mencemuh. Akibatnya aku dengan abang aku dan adik aku bergaduh and bertumbuk macam ahli gusti. Then masing2 kena rotan dari mama dan ayah. Burukkan kesan tu. ^^

2 comments:

  1. ehhe. biaso lah tu gaduh2 time kecik.. besar2 ni bo la baloh deh. gusti plop tu, huduh ngelih.. :P

    ReplyDelete
  2. heheheh..well..besar2 ni..dop doh la..hahahha...matured doh belako..^^

    ReplyDelete

sila tiggalkan komen anda..
kesudian anda amat saya hargai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...